Isfahan

Isfahan tapijten dwz de kurk en zijde tapijten geweven nu, is een van de mooiste Iraanse tapijten. De motieven en patronen van deze stijl zijn traditionele en hebben hun wortels in het oude, pre-islamitische motieven van oude Perzië. Het verplaatsen van de hoofdstad van Safavieden van Tabriz naar Qhazwin, bracht veel van de kunstenaars aan de stad ook. Dit was het begin van de oprichting van een nieuwe school van de kunsten later aangeduid als Isfahan. De speciale teken van deze stijl is het gebruik van de bestelde en spinnen Islimies. Ze hebben verschillende soorten en de bekende werken zijn Yari en Dahan Ajdari. Samen met hen, meestal granaatappel bloemen later genoemd Shah Abbasi bloemen werden gebruikt. Het belangrijkste kenmerk van de traditie stijl was de onevenwichtige ----- ontwerp en de fijne details. Ook de gebruikte voorkomende kleuren waren diep roest, blauw, indigo, crème, en vuile geel. Na zo'n honderd jaar, tijdens het tijdperk van Qhajar dynastie, nieuwe motieven onder invloed van Europese schilderijen opgenomen van de ontwerpen. De nieuwe modellen genoemd Gol Farang of Naqhsh e Qhajar werd beroemd en probleemgebieden onder de wevers. De voorkomende kleuren van deze periode waren rood, roze en geel. De meest voorkomende traditionele ontwerpen zijn Medallion en driehoek, gemengd met verschillende bloemen en Islimies. Beroemde Isfahan ontwerpen zijn Medallion en driehoek, Islimie, overal, jacht, koepel, Chogan, Vaas, Boom, en Flower en Bird.

De meeste Isfahan tapijten worden geknoopt op een zijde kettingdraad, dat is dan ook de reden waarom de knoop fijn tot zeer fijn is. Er wordt gebruik van een speciale wol "korkwol" dit is een fiijne, zachte en kwalitatief bijzonder hoogwaardige wolsoort, waardoor de isfahan tevens zeer slijtvast is. Enkele van oudsher bekende tapijtenateliers in Isfahan zijn Dawari, Seirafian en Mansoori.

1 artikel(en)

per pagina

Foto-tabel  Lijst 

Van hoog naar laag sorteren

1 artikel(en)

per pagina

Foto-tabel  Lijst 

Van hoog naar laag sorteren